Denne høsten har billedkunstner Admir Batlak besøkt kulturskoler i Asker (Borgen, Slemmestad og Spikkestad), Bærum og Vestby. På 1,5 timer har han snakket om hvordan han endte opp som kunstner, hans fascinasjon for Vliesofix, om motebransjen og om materialvalg. Elevene fikk deretter prøve seg på å lage skisser i tekstil.
Admir Batlak (f. 1982) jobber med tekstil, skulptur og klær. Sentralt i arbeidet hans står eksperimentering med håndverk og utvikling av nye tekstiler. Gjennom et vell av teknikker og referanser til mote, historie, sosiale bevegelser og mainstreamkultur, skaper han komplekse uttrykk som observerer samtiden, og utforsker spørsmål om smak, idealer og identitet.
En mørk høstkveld i oktober sitter Admir rundt et bord med en gruppe ungdommer på Gamleskolen aktivitetshus – et av undervisningsstedene til Asker kulturskole. Han introduserer seg selv, forteller at han jobber som kunstner, men at han er utdannet klesdesigner. Admir forteller at han flyttet til Lier fra Mostar (Bosnia-Hercegovina) i 1993, 11 år gammel. Mens han snakker holder han et stykke Vliesofix (evt. vliselin) i hånden, nesten som en magisk duk.
Hva er Vliesofix sier du? Jeg lar Sømsenteret forklare:
I korte trekk er vliselin et materiale man legger mellom to stoffbiter eller fikserer bak stoffet for å oppnå bedre hold, stabilitet og stivhet i stoffet. Dette mellomleggstoffet brukes til all form for søm; både klessøm, interiør, quilt og generell hobbysøm. Du finner også vliselin i de butikkjøpte plaggene dine, oftest i stivere deler av plagg slik som knappestolper, krager, mansjetter og linninger. I interiør og tilbehør finner man vliselin i eksempelvis bunnen av toalettmapper og på innsiden av grytekluter.
Han forteller om et innslag han så på TV, hvor klærne til den kypriotiske klesdesigneren Hussein Chalayan får sendetid og gir sterkt inntrykk på 15 år gamle Admir. Vi er i tiden før Instagram og TikTok, hvor verden inntok stua på lineær TV. Admir blir opptatt av klær og reiser til Milano i Italia for å studere mote – og utdanner seg til klesdesigner på skolen Istituto Marangoni. Dette er forøvrig også skolen hvor Franco Moschino gikk, grunnleggeren av det kjente motehuset Moschino.
Admir startet merket Batlak & Selvik med Charlotte Selvik, og videre så med sitt eget merke. Han klikker gjennom bilder av kolleksjonene sine, og snakker om da han begynte å tenke på klær som noe enkeltstående – ikke bare som plagg. Fra å vise klær på modeller i det klassiske formatet, flyttet han seg nærmere og nærmere kunstverdenen. I 2007 viste han under Oslo Art Weekend modeller i klær, som levende skulpturer på Galleri Riis.
Etterhvert sluttet han å lage kleskolleksjoner og dykket inn i kunstverdenen – hvor han fortsatt befinner seg. Med unntak av noen få oppdrag, som f. eks å lage klærne til Cezinando, når han var headliner på Øyafestivalen i 2018.
Admir er ikke en skrytepave, han oppleves som en fyr med store ambisjoner og samtidig bena planta på bakken. Det får heller være opp til andre å skryte, som da han vant Norske Kunstforeningers debutantpris i 2020 for hans skulpturer på Høstutstillingen. Juryen sier:
“Årets debutantprisvinnar utfordrar oss med tre skulpturar som er vanskeleg å sette i bås, og som fortel med fleire stemmer samtidig. Juryen er imponert over presisjonen og den store sansen for material, både som estetiske og meiningsberande element. Årets debutantprisvinnar har konstruert tre nærast utanomjordiske skikkelsar, som balanserer hårfint mellom det attkjennelege og det framande, det stille og voldsomme, det formale og forteljande, og mellom skaping og konstruksjon. Skulpturane er like tvitydige som dei er finstemte, og maktar å vere både mote og kunst på ei og same tid.”
Høsten 2023 inntar Admir MUNCH museets 10. etasje, som en del av satsningen SOLO OSLO. Jeg vil anbefale alle å ta turen dit og oppleve kunsten hans med egne øyne. De mange detaljene og teksturene som finnes i hans arbeider er nemlig ikke alltid like enkle å legge merke til på fotografier 😉
Admir Batlak (f. 1982 i Mostar, Bosnia-Hercegovina) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet klesdesigner fra Istituto Marangoni i Milano (2006). De siste årene har han virket først og fremst i kunstfeltet og vist sine arbeider ved blant annet Melk, Oslo (2022); Skulpturtriennalen, Billedhoggerforeningen (2021); NoPlace, Oslo (2020); Galleri Riis, Oslo (2019); Kunsthall Stavanger (2018); og Kunstnerforbundet, Oslo (2017). Han er representert i samlingene til Nasjonalmuseet, Kode 1, Bergen, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim og Stavanger Kunstmuseum. I 2020 vant han Norske Kunstforeningers debutantpris på Høstutstillingen, og han ble nylig valgt til den tredje utgaven av SOLO OSLO på Munchmuseet i 2023.
I serien “Møte med kunstneryrket” får barn og unge kjennskap til ulike typer kunstnerskap, gjennom dialog og praktiske oppgaver. Hva er en kunstner? Hvilke verktøy og materialer bruker de? Hvilke temaer utforsker de i sin praksis? Hvordan fant de veien til kunsten? Ved å møte næringsdrivende utøvere vil elevene få et innblikk i hvordan det er å jobbe som kunstner i dag.