Hopp til innholdet

Teknikk: Miriam og Andreas

Kunstnerne Miriam Hansen og Andreas Olavssønn Rongen er to kunstnere som ved flere anledninger samarbeider om kunstprosjekter. Når de jobber sammen fokuserer de på en stedsspesifikk tilnærming til skulpturelle uttrykk. Denne våren besøker de kulturskolene i Bærum, Vestby og Ås!

Kurset vil være en innføring i støpeteknikk med alginat, hvor elevene vil få mulighet til å produsere et objekt i organisk materiale. Gjennom kurset vil det være et fokus på alternative støpematerialer som et utgangspunkt for samtale omkring bærekraft, reproduksjon og midlertidige objekter. Eksempelvis materialer som er spiselige for dyr, eller nedbrytbare i naturen. Kunstnerne vil introdusere hvordan de har benyttet seg av teknikken i samarbeidsprosjekter og separate kunstnerskap, samt muligheter og kvaliteter ved forskjellige organiske støpematerialer, ofte ting vi omgir oss med i hverdagen.

Alginsyrens kjemiske struktur

Miriams praksis befinner seg i krysningspunktet mellom det skulpturelle og det performative, ofte sentrert rundt forskjellige protagonister av ikke- menneskelig opprinnelse. Gjennom skulpturelle installasjoner, konstruerer hun miljøer som over tid åpner for sykluser av vekst og forråtnelse. Hun jobber stedsspesifikt og ofte med et utgangspunkt i spesielt utvalgte plantearter, der plantemagi og medisinske planters historie sammenfiltreres med informasjonspredning på internett og velværeindustriens forlokkende selvtillit. Miriam Hansen (f.1988, Akershus) er basert i Oslo. Hun har en master i billedkunst fra Kunstakademiet i Oslo, og har blant annet stilt ut ved Astrup Fearnley-museet (Oslo), Pippi Houldsworth Gallery (London), Skulpturtriennalen (Oslo) og Poppositions art fair (Brussel).

Her er en video-presentasjon av et av Miriams tidligere prosjekter.

Gjennom sin kunstneriske praksis er Andreas opptatt av materialers iboende performative egenskaper, og tilnærmer seg dem fra et litterært og poetisk perspektiv. Hans arbeider omhandler tilstander av tilstedeværelse og utenforskap og bygger ofte på stedsspesifikke fortellinger og bevegelsesmønstre. Filtrert gjennom fiksjon, misforståelser og spekulasjon inngår disse fortellingene som et tematisk bakteppe for skulpturell intervensjon, og knytter arbeidene til et sted og et tidsrom. Andreas Olavssønn Rongen (f. 1989, Akershus) er basert i Oslo. Han har en master i billedkunst fra Kunstakademet i Oslo, og har bl.a. stilt ut ved Kunstnernes Hus (Oslo), Louise Dany (Oslo), Destiny´s Atelier (Oslo) og Space 4235 (Genova).

Kunstfaget åpner for et mangfold av gamle og nye teknikker, og bruksområdene innenfor faget utvikles stadig. Teknikker som muliggjør uttrykk som er ment for å vare, men også kunstneriske uttrykk som eksisterer midlertidig. Ved å møte samtidskunstnere som arbeider med skulpturelle teknikker vil elevene både få innsikt i hvordan de arbeider, hvilke tanker de har om sitt kunstnerskap og samtidig lære en støpeteknikk.